آخرین خبرها:
شناسه خبر: 45588

سعید لیلاز، کارشناس مسائل اقتصادی

بزرگترین مشکل اقتصاد ایران سوءمدیریت است

سعید لیلاز، کارشناس مسائل اقتصادی، در گفت‌وگو با یورونیوز به سوالاتی درباره تاثیر تحریم‌ها بر ایران و البته آینده رابطه جمهوری اسلامی و اتحادیه اروپا پاسخ داده است. به گفته او تحریم‌های موثر و آسیب‌زننده در سال‌های ۱۳۹۸ و ۱۳۹۹ وضع شدند. تحریم‌های جدید اتحادیه اروپا بیشتر اثر سیاسی و سمبلیک دارد و بر زندگی مردم و اقتصاد ایران تاثیر عمیقی نخواهد داشت.

بزرگترین مشکل اقتصاد ایران سوءمدیریت است

به گزارش اخبار سبز کشاورزی؛ لیلاز افزود: اقتصاد ایران از سال ۱۳۹۸ رشد کرده و این رشد بی‌وقفه بالاتر از متوسط جهانی و منطقه بوده است. تحریم‌ها عمدتا افراد و یا شرکت‌های خاصی را در برمی‌گیرند و اثر محدودی دارند. مردم ایران مدت‌هاست از مرحله تاثیر روانی تحریم‌ها عبور کرده‌اند.

این کارشناس افزود: نرخ تورم در ایران به دلیل وجود مکشلات در حکومت و نه به دلیل تحریم‌ها بالاست. تحریم‌های جدید اتحادیه اروپا به نفع چین تمام می‌شود و ایران را به سمت این کشور سوق می‌دهد.

او درباره تاثیر تحریم‌ها بر روابط ایران و اروپا گفت: تحریم‌های جدید اتحادیه اروپا نقار و شکاف بین ایران و این اتحادیه را بیشتر خواهد کرد. اتحادیه اروپا در گذشته میانجی بین ایران و آمریکا بود، ولی الان کشورهای عربی این نقش را بر عهده دارند. غرب با این تحریم‌ها ایران را به چین تقدیم می‌کند.

لیلاز درباره مشکلات اقتصادی ایران افزود:  نرخ رشد اقتصادی ایران در سال ۱۴۰۲، ۵.۱ درصد بوده است. متوسط نرخ رشد اقتصادی ایران از سال ۲۰۱۵ تا ۲۰۲۳ از عربستان و امارات بیشتر بوده است. نرخ بیکاری در ایران به حداقل خودش در بیست سال گذشته رسیده است.

نرخ تورم ایران از ترکیه پایین‌تر آمده و امسال از پاکستان و مصر هم کمتر خواهد شد. ایران در سال ۲۰۲۴ بین ۳۵ تا ۴۰ میلیارد دلار درآمد نفتی خواهد داشت. تحریم‌های جدید اتحادیه اروپا در بین مردم ایران تاثیر چندانی نخواهد داشت.

 مردم ایران از تحریم‌ها عبور کرده‌اند و مشکلات اقتصادی به دلیل سوءمدیریت است. او افزود: به نظر من اروپا یک قدرت در حال ناپدید شدن است. ترامپ اصلا اروپا را از موضوعیت انداخت.

به گفته این فعال رسانه، به طور کلی در سه سال گذشته همه تحولات بین‌المللی، کم یا زیاد، به سود جمهوری اسلامی بوده. از جمله بحران غزه که باعث شده توجه غرب همان قدر که از اوکراین منحرف شده، از روابط ایران و چین هم منحرف شود به سمت حل و فصل بحران غزه. بویژه که غربی‌ها در این فاصله متوجه شدند که قسمت کوچکی از بحران میان فلسطین و اسرائیل، تحت تاثیر ایران است./ آرمان امروز

 

دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای